Vad är nyttig livvstil för dig

 
När du tänker nyttigt vad är nyttigt för dig då? Den frågan ställer sig nog många. Nyttig för mig är att man först och främst själv mår bra, man trivs med sig själv och så. Sedan en god livsstil där man rör på sig i den mån man hinner och kan, för varje gång du rör på dig är det mer än ingen gång så brukar jag tänka. Man kan ex lägga in vardagsmotion i mycket man gör, gå raskt i trappor, cykla till och från jobbet om det är möjligt och kanske ta en promenad när du går och handlar istället för att ta bilen osv.
 
Vad är nyttigt för mig när det gäller kost, ja för mig är det då man tänker sunt, fettsnålt och försöka gå enligt kostcirkeln utan att man äter för mycket av något. Ett sunt tänk kring mat är att man minskar på sådant man vet att man går upp i vikt av, eller sådant man mår dåligt av. Nu i sommar har jag "slarvat" lite mer och ätit glass, godis och lite "onyttigare" måltider & det har lett till 2 kg viktuppgång, inget jag stressar upp mig för, inget som jag deppar upp mig för. Näe, bara att minska på det jag vet jag går upp i vikt av och sedan röra på mig mera så är det A & O igen. Visste ni att kroppen ibland behöver att man slarvar lite för att på det sättet också bearbeta sig för att förbränna så man går ner i vikt om det är det man vill. Men då måste man hitta en balans där så man vet då det är stoppflagg så att säga, inte ursäkta sig hela tiden med att ässcch detta är inte så farligt, kan ta liten bit & tro att det inte ska ge negativt resultat sedan, för man måste även jobba lite själv för att nå dit man vill.
 
 
För att "avgifta" oss från denna sommarlivsstil vi haft nu ett tag så ska vi köra sockerfritt resten av aug och med det också minska på sötsuget som är det absolut jobbigaste då man slarvar, det kan nästan bli psykiskt jobbigt. Samt jag kommer inte sluta för alltid med det goda det vill jag inte ha sagt med det. Men för mig fungerar det att sluta tvärt och helt under en månad eller så för att sedan nöja mig med att bara äta det MAX 1 - 2 ggr i veckan, det har jag tyckt varit jätteskön balans. Då har jag stannat vid mina mått och min vikt jag trivs med. Stirra er inte blind på vågen, vet det är lätt hänt (är likadan), ger med detta råd till även mig själv att man mer känner hur kläder sitter istället, gå efter ex ett par favoritjeans, när du kommer i dem igen & de inte spänner då är du i hamn. Numera får jag gå efter mina nya arbetsbyxor, för min rätta strl sitter rätt, men nästa strl för stor, så kommer jag inte i mina nya jobbbyxor så är det lite korrigering igen.
 
Man ska äta viss del kolhydrater, kroppen behöver det och även "onyttigt" ibland med, äter man bara "korrekt" (vad det nu är) hela tiden så skriker kroppen efter mer energi och protein osv osv, orkar inte gå in på allt blir så långt inlägg då. Så lev normalt, men ta bort (minska i alla fall mycket på det) det som du vet att du går upp i vikt av och ät det med minskad måtta. För mig så går jag upp av större mängder kolhydrater i form av ris, pasta, godis, socker, mjukt bröd osv, men äter det också, men i mindre mängder vräker inte i mig det då jag väl äter det. Byt ut mättade fetter mot omättade fetter för rätt sorts fett behöver vi, men sätt inte förbud på allt för det håller inte i längden då trillar man bara dit igen, hitta den livsstil du känner du kan hålla och ta det i din takt, sätt upp små mål och tänk bort dieter, tänk att du ska hitta en ny livsstil som du kan följa, för dieter det går bort för mig.
 
 
När jag slarvat en period och bestämmer mig för att vara extra nyttig en period så kissar jag snabbt ur mig det jag gått upp för i regel är det mest vätska man lägger på sig till att börja med, sedan går det såklart sedan över till att man går upp i vikt också. Nu pratar jag från → MIG SJÄLV ← &  hur det fungerar för mig, jag är ingen dietist, kostrådgivare eller expert, utan skriver från erfarenhet av vad jag lärt mig själv efter att ha blivit mer medveten. 
 
Försök slappna av och njut av livet & lägg till lite extra vardagsmotion och sundare tänk så kommer du långt med det, för att kräva mer av kroppen än den kan ge dig tillbaka är bara osunt.



Kommentarer

Bra inlägg!
För mig är sunt ett mindre intag av kolhydrater, att äta mindre kött, träna och motionera i vardagen. Just träningen är viktig tycker jag för att jobba upp en stark kropp som kan hänga med länge. Och gärna ingen tobak och inte för mycket alkohol :) Till vardags dricker jag ungefär två koppar kaffe och dricker 3-4 liter vatten. Just nu känner jag mig inte supersund, men tycker också det är viktigt att inte förbjuda sig själv, det blir bara jobbigt i längden. Hellre att successivt försöka vänja kropp och knopp vid en sundare livsstil bara :)

Svar: Håller med dig, inte sätta för stora förbud på sig själv för det orkar man inte hålla i längden
Sweetwords

Vilket klokt och inspirerande inlägg! :) Så härligt att inte läsa något "träna 6 dagar i veckan och råbanta"-inlägg. Jag är absolut inte nöjd med min vikt och lyckades i lugn och ro gå ner 5 kilo tidigare i år. Men i och med att jag blev sjukskriven 1 månad pga utmattningssymtom och all stress kring bröllopet så har kilona smygit sig tillbaka. Det känns verkligen skit. Men vet att jag kommer lyckas hitta tillbaka till balansen när allt lagt sig om några veckor. Så lyfte humöret lite av att läsa ditt inlägg ^^

Svar: Det kommer du fixa igen, samt detta med att gå på dieter och banta och hetsträna det håller ej, det orkar man ej hålla, utan hitta en sund livsstil som man klarar av att hålla och då får man vikten att stanna som man vill också
Sweetwords

Verkar som vi har samma syn du och jag! Dock måste jag släppa anledningen till varför jag motionerar och tänka att det är för mående och inte utseende! Men det är nog en rädsla jag har.... ☺️

Svar: Ja det är ju så, men utseende hänger ju ihop mycket med detta också, så är det ju går ju inte komma ifrån <3
Sweetwords

Håller med dig i mycket faktiskt! Motion är något som vi mår bra av, men som många får för lite av. Vardagsmotion är toppen! Gällande mat så är sunt för mig att äta av allt, basera sin kost på näringsrik mat men inte förbjuda socker och näringsfattig mat heller. Det gör ju varken till eller från, bara man får i sig det man behöver först och främst. Fettsnålt tror jag dock inte på, eftersom omättade fetter reglerar kolesterolet och på många andra sätt är livsviktigt för oss. Dock gillar jag inte när viktuppgång dras parallellt med onyttigt, för det där varierar ju.
Sen att tänka individuellt såklart! Beroende på sitt fysiska tillstånd så kan man behöva reglera kosten.

Svar: Håller med dig om omättade fetter som fisk, olja, avocado, olika kål osv är jättenyttigt att äta det gör jag med, det jag menar med fet mat är pommes, chips, mejeriprod osv, sådant fett undviker jag i den mån det går, men kan inte säga att jag "inte" äter, samt fetaste creme fraiche och sådant, kanske skulle varit än tydligare där, för det är helt sant att kolesterolet behöver det, kolesterolet behöver inte mättade fetter och det var det som höjdes fel på mig då jag åt LCHF, min kropp klarade inte av det, fått ta om kolesterolproverna flera ggr och de har sagt åt mig att äta fettsnålaste och undvika mättade fetter och inte äta enligt LCHF med fettet. Men jag äter kött, mycket frukt, mandelprodukter, sojamjölk och sådant ex, Men dricker även vanlig lättmjölk, så rätt ord är att jag byter ut mättade fetterna och ersätter med omättade fetter i viss mån, men även så tar jag i mindre doser av annat med. Samt absolut äter jag godis, choklad och sådant, varje helg, =D. Samt absolut, för mig har jag hittat vad det är som jag går upp i vikt av och minskar jag på det en period så kan jag äta det igen sedan i mindre mängder, äter även ris, pasta och så emellanåt, men inga stora mängder, då skulle jag gå upp i vikt, så äta med måtta och få i sig lite av allt håller jag också med om,
Så vi tänker faktiskt lika fast uttrycker oss olika då jag inte är lika insatt i vad man ska klassa in alla ketegorier i sådär, men samlar man ihop allt så tänker vi nog rätt lika
Sweetwords

Vilket bra inlägg!

Svar: Tack =D
Sweetwords

Vilket fint och inspirerande inlägg!


Kom ihåg






Trackback