Ett sätt att motivera varandra

 
Hallojsan, nu är BQ iväg och ska äta lunch på ett wärdshus med två av sina killkompisar & jag och Bellis ska snart ta biken och cykla till svärmor och få lunch där, gött gött, skönt också slipper man tänka på det. Det kurrar allt lite i magen, man är ju upp relativt tidigt ändå allt.
 
BQ är så inspirerande, vi körde ju med LCHF förra året fram tills i höstas då jag tog prover och mitt kolesterol hade skjutit i taket så pass högt att mina värden klassades som inte hälsosamma, min doktor förbjöd mig fortsätta. Mycket tråkigt tycker jag då jag tyckte jättemycket om den maten. Med det också så slutade ju BQ med LCHF fastän han inte hade behövt det. Men han tappade lusten då, mänskligt och det är bara ta tag i det igen då man vill. Nu har han gått upp hälften av det han hade gått ner igen, & han hade tappat motivationen helt. Det som varit för honom är att han varit för hungrig mellan målen då LCHF verkligen gör en mätt, då han han ätit "fel" grejer mellan maten. Men nu har han börjat peppa sig igen och har redan gått ner lite, så nu har han ett mål, han ska gå ner till sin idealvikt han vill väga till vår semester börjar, han har alltså 6v på sig att nå sitt mål och målet är ungefär samma viktnedgång, sedan märker man väl när han är nöjd, vågen är bara en siffra. Så nu peppar vi igång detta igen 
 
BQ är mer för att köra dieter, han anser att han får mer motivation och då med det också går ner mer. Jag tror inte så mycket på dieter (gällande mig) utan mer att man tänker på vad man äter och ändrar sin livstil och håller sig till den. Men nu ska han köra viktväktarna & det är väl lite åt det hållet jag kör, jag tar bort bröd, pasta, ris & sådant och ersätter det med mycket grönsaker, kål, rotfrukter osv, samt tar frukter som mellanmål, sedan alla mjölkprodukter jag köper är lägsta fetthalten på, så lågt man kan hitta (ex är ta dem som heter mini keso, mini fraiche osv). Sedan byter jag ut 1 mål mat om dagen med måltidsersättning, det blir i regel vid lunchen. Sedan äter jag mörkaste knäckebrödet med lågt kaloriinnehåll. Viktväktarna kör ju mycket med fullkornsprodukter med, samt de äter ju istället med det då kolhydrater men "de rätta" kolhydraterna. Ja BQ är ok med att jag skriver sådant här, så ni inte tror jag kör över honom nu. 
 
Så nu kommer jag leta upp massa nya inspirerande recept att laga, äta & även visa för er, ska bli skoj. Nu pratar jag även om hur vi ska göra & fungerar, tänker, så ta det för vad det är då jag skriver, var och en lever sitt liv.
 
FÖLJ MIG HÄR   
 Tryck gärna gilla på mina inlägg 
 SWEETWORDS PÅ FACEBOOK   
[Bloglovin], [Blogkeen], [Instagram



Kommentarer

Vad kul! Jag ska gå ner mina bonuskilon, men det borde inte vara så svårt. Bara äta lite bättre ett par veckor så är jag tillbaka på idealvikten, som är kring 58 kilo för mig. Det har varit så svårt när jag blev sjukskriven, jag ligger mest och vilar hela dagarna för att hjärnan är utsliten. Med det så innebär det att jag ju inte behöver lika mycket mat, eftersom jag inte gör av med lika mycket energi. Så portionsstorleken bör jag väl också tänka på snart.

Trist du fick höga triglycerider, jag fick dock inte det alls, snarare stod det helt still när jag körde min period. Dock är du så normal man kan komma så jag tycker inte du behöver tänka på din vikt, värre är det med oss med dubbelt så stora bakdelar haha 😁😁

Spännande att läsa, vad för måltidsersättning använder du dig av?

Svar: Jag kör med Foreeverlivings (C9) ersättning eller Friggs & Aloveo naturdiet
Sweetwords

Duktiga ni är och jag tror inte heller på dieter utan bättre att äta rätt och motionera :)

Vad mysigt med lunch hos svärmor! :)

Duktiga ni är ,tyvärr tror jag inte på dieter om det ska vara långsiktigt ,svårt det där jag måste sluta med bröd o socker igen har ökat flera kilo sedan jag började igen.kramar o ha en fin kväll hos din svärmor

Det är så skönt när man känner sej pepp! Det du skrev om dieter kontra lägga om rutinerna, håller jag med dej om. Jag tror heller inte på dieter. Mer om att ändra på dåliga vanor.
Lycka till BQ!

Jag tror (och vet) att en hälsosam livsstil är det bästa, precis som du tycker. Att äta sig mätt på rätt grejer, inte förbjuda sig något och röra sig är the key. Problemet med dieter om vi nu ska se till det fysiska är att kroppen först och främst kommer att skrika efter energi och eventuella utesluta näringsämnen. Man skadar kroppen samtidigt som psyket påverkas (mat ingår i hjärnans belöningssystem som i sin tur stimulerar hormon så som dopamin och serotonin). När man utesluter makronäringsämnen så går man även miste om viktiga mikronäringsämnen, förutsatt att man inte har stenkoll på vad det är man går miste om och därmed kan ersätta det. En annan sak med dieter, om man äter för tok på lite vilket tyvärr många dieter innebär, är att kroppen kommer sakta ner alla funktioner i syfte att spara energi. Man lagrar lättare fett samt att kroppen bryter ner protein (=muskler) för att utvinna energi.
Oj vilken roman det här blev, haha, men värt att ha i åtanke!

http://nouw.com/bellss

Jag har kört VV ett par omgångar och det är en riktigt bra diet. Hittade en blogg med många goda recept, http://www.nadjaskitchen.se Tips om du vill ha recept som är pointsberäknade. Många är jättegoda!

Jag lagar all mat från Viktväktarna. Fungerar bra.Lycka till


Kom ihåg






Trackback